Book review: Exodus

cover ExodusAuteur: Jen Minkman

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing

Pagina’s: 30

Genre: dystopisch kortverhaal, Fantasy – Science Fiction

Mijn score: Score 4

Het nadeel van de maand april in België en omstreken is dat het weer van de ene op de andere dag kan omslaan. Op het ene moment schijnt de zon vrolijk op je neer en kun je buiten lopen in een lichte pull, het andere moment is het terug koud en twijfel je er over om toch maar weer je winterjas boven te halen. Dit wisselvallige weer is echt een ramp voor mijn immuunsysteem… De week begon dan ook al snotterend en met barstende hoofdpijn gevolgd door koorts. Vrijdag was ik dus nog wat aan het uitzieken toen er een zeer leuk pakketje in de brievenbus viel: een verstevigde envelop van Dutch Venture Publishing. Ik kon het niet laten om breed te glimlachen omdat ik wel wist wat erin zat. De envelop werd dan ook meteen opengescheurd waarop ik tevreden even naar achteren leunde om te genieten van de prachtige cover van ‘Exodus’.

‘Exodus’ is het kortverhaal van de hand van Jen Minkman waarmee ze de tweede prijs won in de korte verhalenwedstrijd van de Harland Awards voor Fantasy en Science Fiction. Het verhaal loopt over dertig pagina’s in vijf korte hoofdstukjes en leest echt als een trein. Ik ben Jen dan ook maar wat dankbaar dat ze mij vereerde met een recensie exemplaar! Zeker omdat het ook nog eens het eerste recensie exemplaar ever is dat ik ontvang 😉

‘De tijd is hier oud. Ouder dan de gescheurde en geblakerde grond, ouder dan de uitgedroogde begroeiing en de stoffige weg die zich als een trage slang door de woestijn slingert op weg naar de trillende horizon. Ik weet niet meer hoe lang ik hier al ben, maar ik voel me net als die slang – voor eeuwig op weg naar een bestemming die buiten zicht ligt. Pas als ik omhoog kijk, zie ik waar ik naar verlang. Een strakblauwe lucht. Mijn visoenen zijn blauw. Mijn ogen zijn hongerig. Het huisje staat aan de rand van wat eens een meer moet zijn geweest. Als ik naar buiten kom en op de veranda ga staan op het heetst van de dag, is de lucht zo warm dat de trillingen op golven lijken en het meer opnieuw gevuld wordt met een watervlakte van lucht, al kan die mijn dorst naar blauw niet lessen. De klok boven de deur is kapot. De tijd is hier niet alleen oud, maar lijkt ook niet te verstrijken. Toch wacht ik.’ – flaptekst ‘Exodus’ –

Dit dystopische verhaal brengt je op het pad van Sarah, een meisje die in een stervende wereld verscheurt door oorlog wanhopig probeert te overleven totdat ze de kans krijgt om te ontsnappen. Maar welke prijs moet ze daarvoor betalen?

Vanaf de eerste bladzijde wordt je in het verhaal gekatapulteerd en word je nieuwsgierigheid ook meteen geprikkeld. Wat is hier aan de hand? Hoe gaat dit aflopen? De flashbacks fungeren als puzzelstukjes die je niet altijd meteen weet te plaatsen maar die op het einde toch vastklikken. Over het einde gesproken… Dat zag ik echt even niet aankomen! Ik heb er zelfs een halve nacht van wakker gelegen. Mijn eigen schuld natuurlijk aangezien ik alleen nog tot lezen kom net voor het slapen.

Voor mij had ‘Exodus’ gerust de eerste plaats mogen veroveren bij de Harland Awards want het einde was voor mij een echte verrassing en laat ik nu net iemand zijn die moeilijk te verrassen valt.

Zeg je nu zelf: ‘Hey, ik wil dat verhaal ook wel eens lezen?’, neem dan zeker een kijkje op de Facebookpagina van Dutch Venture Publishing. Jen Minkman is namelijk het hoofd van deze nieuwe uitgeverij die zich specialiseert in het aanbieden van werken van onafhankelijke en kleinere auteurs, vooral in het genre Young Adult. In de onlinewinkel kan je een kopietje aanschaffen die dan ook meteen wordt voorzien van een handtekening van de schrijfster zelf.

Ook een tip, schrijf je in voor de nieuwsbrief van DVP. Op die manier doe je telkens automatisch mee aan de verloting van nieuwe boeken én steun je de Vlaamse/Nederlandse boekenmarkt. Waar wacht je dus nog op?

In mijn exemplaar van ‘Exodus’ zat naast een lieve boodschap van Jen ook nog een extra verrassing, namelijk dit kaartje.

SL382796

Ja, je ziet het goed! ‘Tweedehands Vleugels’ van Vanessa Gerrits van Mijn B.I.E.B. is opgepikt door Dutch Venture Publishing. Een herziene uitgave verschijnt op 15 juni en op 10 juli is er de officiële boekenpresentatie in Eindhoven. Hoe dus zeker de Facebookpagina’s van DVP en van De Vleugels Trilogie in de gaten!

Een gedachte over “Book review: Exodus