Book review: Tweedehands vleugels

Tweedhands Vleugels coverAuteur: Vanessa Gerrits

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing

Pagina’s: 332

Eerste deel van de ‘Vleugels’ trilogie

Genre: Young Adult

Mijn score: Score 4.5

De ‘Vleugels’ trilogie van Vanessa Gerrits stond al enkele maanden op mijn verlanglijstje. Toen ik hoorde dat Dutch Venture Publishing de reeks officieel had opgepikt en deze ging heruitgeven was ik dan ook heel blij. Nog leuker werd het toen ik op de Facebookpagina van DVP een oproep zag voor recensenten waar ik me natuurlijk meteen voor opgaf.

‘Max heeft nieuw vleugels nodig. En als Kraai – een wezen dat deels mens, deels monster en deels machine is – kan hij dat alleen maar regelen door ze te stelen van een ander gevleugeld wezen. Een Beschermengel bijvoorbeeld. Iemand zoals Lucy.
Lucy verliest alles met haar vleugels: haar vrijheid, haar carrière en mogelijk zelfs de ziel van haar Bestemmeling. Maar één veer blijkt genoeg om haar leven terug in handen te krijgen. Elk met een verborgen agenda, sluiten de Engel en de Kraai een ongewone alliantie. En al snel staan er levens, harten en vleugels op het spel…’ – flaptekst ‘Tweedehands vleugels’ –

Oorspronkelijk heeft Vanessa de eerste twee delen van deze gevleugelde trilogie uitgeven in eigen beheer. Dit verdient zeker en vast een applaus want ik zou het haar niet kunnen nadoen. Echt waar, respect! Ik was dan ook enorm blij toen ik hoorde dat de reeks werd opgepikt voor een heruitgave bij de nieuwste uitgeverij van Nederland, Dutch Venture Publishing. Als lid van het DVP street team – een Dutch Venturey misschien? – kreeg ik de kans om het E-book van de heruitgave van deel één in primeur te lezen. Ik wil dan ook de fearless leader van DVP, Jen Minkman, bedanken voor deze kans en Vanessa natuurlijk voor het schrijven van dit geweldige verhaal.

Het eerste wat me aansprak aan deze reeks? Het aspect van Engelen. Mijn eigen allereerste manuscriptideeën die ergens in mijn kast stof liggen te vergaren, draaien namelijk ook rond het concept van Hemel en Hel, Engelen en Demonen. Vanessa geeft een unieke twist aan dit gegeven door geen Demonen, maar Kraaien de tegenhanger van de Engelen te maken. Deze Kraaien zijn van origine misschien mens maar hebben ergens in hun leven gekozen voor de duistere mytische upgrades zoals een weerwolvenhart, vampiertanden, griffioenklauwen, elfenvleugels, de stem van een sirene of zelf een gorgonenoog – je weet wel, zoals Medusa – die de vijand verandert in steen. Extra punten voor deze kleine beetjes verwerkte mythologie!

Het verhaal wordt in een wisselend perspectief verteld. Je vindt daarom geen hoofdstuktitels maar wel de naam van het personage dat aan het woord is: Max of Anna-Lucia – Lucy dus, want alle Engelen hebben officieel een dubbele naam -. Dit zorgt er niet alleen voor dat we een duidelijk beeld krijgen van de twee hoofdpersonages maar ook van de verschillende werelden waar ze in leven wat het verhaal een zeer mooi kader biedt. Tussen het lezen door worden de personages per woord steeds echter. Ik ben trouwens TOTAAL team Max! Hij doet me een beetje denken aan Jesse uit ‘Gilmore Girls’ terwijl J.J. me dan weer doet denken aan een afgeborstelde Dean uit dezelfde reeks…

Naast een vlotte schrijfstijl, die dan ook zeer vlot leest, lijkt Vanessa mijn gevoel voor sarcastische humor te delen. Ik zat dan ook meer dan eens te gniffelen tijdens de gesprekken tussen Max en Lucy. Wat ik ook een tof gegeven vond was dat alles zich afspeelt in dystopisch België. De ijskappen zijn namelijk al lang gesmolten waardoor het grootste deel van het land onder water staat. Ommuurde steden doen hun best om niet verder te verzuipen en ondanks de nieuwe namen zoals Nieuw-Anvers, de Scelde en Groot-Bruxellois kan je de herkomst zonder moeite afleiden.

Ik heb ‘Tweedehands vleugels’ dan ook met veel plezier gelezen en ga me dan ook ongetwijfeld nog een fysiek exemplaar aanschaffen op de boekpresentatie. Deze vindt plaats op zondag 10 juli 2016 in Boekenhandel Van Pierre in Eindhoven om 13 uur. Meer informatie over dit event en de workshops die op het programma staan, kan je terugvinden op de Facebookpagina van Dutch Venture Publishing en ongetwijfeld ook op die van de ‘Vleugels’ trilogie zelf. Misschien zie ik je dus wel bij de boekpresentatie!

P.S.: Vanessa, ik ben er vrij zeker van dat ik de subtiele ‘Twilight’ link heb ontdekt 😉

3 gedachten over “Book review: Tweedehands vleugels

1. Wauw wat een prachtige review, dankjewel! 😀 Hihi, die vergelijking met Gilmore Girls had ik nog nooit gehoord (of zelf aan gedacht!) maar ik snap helemaal wat je bedoelt 😀 Nu ben ik natuurlijk benieuwd welke link je ontdekt heb … de muzikale, of de filmquote? 😀 (of wie weet nog wel iets anders, haha)

Liked by 1 persoon

1. Graag gedaan 🙂 Ik denk dat ik de link met Gilmore Girls vooral heb gemaakt omdat ik enkele afleveringen recent terug heb bekeken. De muzikale link was inderdaad snel gevonden. De quote heb ik na een tijdje ook ontdekt 😉

Liked by 1 persoon