Book review: De selectie

Uitgeverij: Van Goor

Pagina’s (in het Nederlands): 268

Originele titel (in het Engels): ‘The selection’

Eerste deel van ‘De selectie’ reeks

Genre: Young Adult

Mijn score: Score 4

De boeken van ‘De selectie’ reeks waren – en zijn nog altijd – een ware hype in de wereld van de Young Adult. Aangezien ik het laatste anderhalf jaar vooral bezig was met zelf schrijven in plaats van te lezen, liet ik de hypetrein met bestemming Illéa dan ook aan me voorbijgaan. Toen 2016 in de startblokken stond was het natuurlijk weer tijd voor Nieuwjaarresoluties en voor dit jaar voegde ik dan ook ‘terug meer lezen’ toe aan mijn lijstje. De opstart van mijn blog hielp ook enorm om mijn leesdrive terug te vinden. Ook ontdekte ik een voordeel aan het missen van de hypetrein…
Aangezien ik pas begon met het lezen van ‘De selectie’ reeks kort voordat het laatste boek ‘De kroon’ uitkwam, kon ik de eerste drie delen aankopen in een prachtige boekbox. Ook is het best handig dat ik nu de boeken uit de volledige reeks kort na elkaar kan lezen en dus niet hoef te wachten op het vervolg.

‘Voor 35 meisjes is de selectie dé kans op een beter leven. Deelname biedt de mogelijkheid om in het paleis te wonen en te wedijveren om het hart van prins Maxon. Zo kunnen ze ontsnappen aan een armoedig kaste-leven en opgenomen worden in een wereld vol glamour, avondjurken en mooie juwelen.
Maar voor America Singer is de selectie een nachtmerrie. Ze moet haar geheime liefde opgeven en haar thuis verlaten om een felle strijd aan te gaan voor een kroon die ze niet wil. Maar dan ontmoet ze prins Maxon en twijfelt ze aan alles. America realiseert zich dat het leven waar ze altijd van gedroomd had in het niet valt bij de toekomst die ze nooit voor mogelijk had gehouden.’ – flaptekst ‘De selectie’ –

Dit boek – en de hele reeks eigenlijk – is echt een zalige girly read. Ik geef toe, terwijl de andere meisjes droomden van een prinses te worden, wou ik de roze Power Ranger zijn… Maar zo een leven in een kasteel vol mooie jurken en glitter en kronen had ook wel iets. Kiera Cass spreekt dan ook met ‘De selectie’ de meisjesdroom van velen aan wat altijd een goede basis is voor een populaire reeks. Het verhaal leest enorm vlot en is best een luchtige read. Perfect dus om tussendoor te lezen.

Wat meteen in het oog springt is de geweldig mooie cover. De reeks typeert zich door op elke cover een meisje te zetten in een sprookjesachtige jurk waarvan de kleur over de hele cover loopt. Hierdoor wordt meteen weergegeven wat je van het verhaal kan verwachten.

Iets waar ik het een ietsepietsie moeilijk mee had was de naam van het hoofdpersonage: America Singer. Je moet namelijk weten dat het koninkrijk in de boeken, Illéa, het vroegere Amerika is. Het wringt dan ook ergens bij mij dat je het hoofdpersonage net de naam van die omvergevallen staat gaat geven, maar goed. Ze had nu eenmaal een naam nodig.

Naast America delen ook prins Maxon en Aspen de spotlight en ja, je voelt hem al aankomen: love triangle. Aspen en America komen uit dezelfde regio en zijn in het begin van het verhaal in het geheim een koppel. Aspen komt namelijk uit een lagere kaste dan America en het is een beetje ongehoord voor een meisje om beneden haar eigen kaste te trouwen. Wanneer er wordt aangekondigd dat de selectie van start gaat, maakt Aspen het uit met America om haar zo te pushen om zich in te schrijven. Ik snap waarom hij dit doet, hij is er namelijk van overtuigd dat America recht heeft op een beter leven. Dit toont aan hoeveel hij om haar geeft. Wat ik dan weer minder vond was hoe hij zich dan nadien in het verhaal aan haar begint op te dringen. Voor mijn gevoel is er dan ook een beetje een karakterbreuk in het personage van Aspen om de love triangle leven in te blazen. Aan de ene kant heb je de nobele beslissing om haar te laten gaan om enkele weken later egoïstisch te zijn en haar terug te willen. De relatie tussen America en Maxon vind ik dan weer wel zeer geslaagd. Vooral omdat het niet begint als een full blown romance, maar als een vriendschap met later een vleugje romantiek. Ze leren elkaar echt kennen in plaats van te vallen voor het algemene beeld dat de maatschappij van hen heeft.

Naast glitterende jurken, een verwarde America en drama onderling meisjes heeft het verhaal ook een voorzichtige spannende ondertoon. Dit komt in de vorm van de politieke visie van het koninkrijk – de visie van de koning dus – en de rebellengroepen die hiertegen in opstand komen. Spijtig dat dit niet wat meer naar de voorgrond komt, maar al bij al heb ik het eerste deel van ‘De selectie’ met plezier gelezen. Het is een luchtig boek dat snel leest. Ideaal dus om te lezen tijdens de zomermaanden, mocht je deze serie nog niet kennen.

Ik ben dan ook benieuwd wat ze gaan doen met de geplande film die in de maak zou zijn… Volgens het laatste nieuws zou het team dat achter de verfilming van ‘Me before you’ schuilgaat ook de verfilming van deze reeks op zich nemen, dus dat beloofd.

Wat vond jij van ‘De selectie’?

De selectie 1

9 gedachten over “Book review: De selectie

1. ‘De selectie’ reeks is een echte hype in de Young Adult wereld. Normaal gezien zou het eerst een trilogie worden, maar na de eerste drie boeken zijn er nog twee extra verhalen bijgekomen die zich in de toekomst afspelen met de volgende generatie aan koninklijk bloed en dan zijn er ook nog twee boekjes met elk twee kortverhalen die zich ook afspelen in het universum van de serie. Echt een leuke read, zeker voor de zomermaanden. Ik hoop dus dat je ze leuk vindt 😉

Liked by 1 persoon

1. Ik vind het altijd fijn om reviews te lezen van boeken die ik al gelezen heb, om te kijken hoe anderen er tegenaan kijken. Dit is een fijne review, waar ik het zeker mee eens ben. De laatste twee van de serie raad ik je in ieder geval ook aan, ook al zijn ook deze boeken niet al te diepgaand.

Liked by 1 persoon

1. Dank je 🙂 Ik heb ‘De elite’ en ‘De one’ ondertussen ook gelezen en ik moet zeggen dat ‘The one’ eigenlijk een beetje mijn favoriet is van de serie, ondanks de soms onnodige drama ^^; Ik ben ook benieuwd naar ‘De prinses’ en ‘De kroon’ en ook de twee novelles liggen klaar op mijn TBR om gelezen te worden 😉

Like