Book review: Rebel in de woestijn

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Pagina’s (in het Nederlands): 284

Originele titel (in het Engels): ‘Rebel of the sands’

Eerste deel van ‘Rebel in de woestijn’ reeks

Genre: Young Adult

Mijn score: Score 4

Met de hype van vampiers, weerwolven en dystopische werelden die stilletjes aan afzwakt lijkt er een nieuwe trend de kop op te steken in de wereld van de Young Adult: verhalen met een oosters tintje. Woestijnen en djinns… Ja, ik ben alvast fan. Al kan dat misschien ook een klein beetje te wijten zijn aan het feit dat de Disneyfilms van Aladdin hier nog geregeld de revue passeren…

‘Er werd gezegd dat de enigen die na het vallen van de avond thuishoorden in Doodorp de mensen waren die niets goeds in de zin hadden. Ik had niets kwaads in de zin. Maar ja, ik had nou ook bepaald niets goeds in de zin…
De 16-jarige Amani groeit op in Doodorp, een verlaten woestijnstad waar niemand zich aan de wet houdt. De woestijn zit in haar bloed en ze kan schieten als de beste, maar ze wil niets liever dan deze meedogenloze plek ontvluchten. Maar waar moet ze naartoe? De woestijn is vol gevaren, zeker nu er een oorlog woedt en er overal soldaten patrouilleren. Dan kruist een mysterieuze vreemdeling haar pad. Ze dwingt hem haar mee te nemen op zijn reis. Wat volgt is een bloedstollende race door de woestijn, waarin ze worden achtervolgd door moordlustige djinns, angstaanjagende demonen en bloeddorstige bandieten…
Het Wilde Westen meets Duizend-en-een-nacht in dit uiterst originele en meeslepende verhaal vol charismatische outlaws, spectaculaire ontsnappingen en zinderende romantiek.’ – flaptekst ‘Rebel in de woestijn’ –

Zoals ik net al even aangaf zijn de avonturen van Aladdin hier een geliefkoosd onderwerp tijdens een filmavond. In mijn hoofd speelde het hele verhaal zich dan ook af in een kruising tussen Agrabah en de woestijnplaneet Jakku uit Star Wars. Met anderen woorden: zand. Heel erg veel zand.

Amani kon me als hoofdpersonage meteen bekoren. Ze is een beetje een buitenbeentje, zowel in haar dorp als in haar eigen familie, maar dat laat ze zich niet zo zeer aan het hart komen. Ze is echt bad ass, ze weet wat ze wil en dan kan ze ook nog eens als de beste schieten. Ook de mysterieuze Jin vond ik leuk, al voel je natuurlijk vanaf het begin dat er iets speelt tussen hem en Amani. Ondanks dat de flaptekst ‘zinderende romantiek’ beloofd, staat de romantiek in dit verhaal eigenlijk best wel op een laag pitje. De spanning tussen Jin en Amani is er zeker en vast, plus ik vind het geweldig dat Jin valt voor de persoon die Amani werkelijk is en niet gewoon voor haar looks. Ook de plagerijen tussen de twee zijn leuk om te lezen. Romantiek is hier duidelijk niet het hoofddoel van het verhaal, maar… Als je ‘zinderende romantiek’ beloofd, mag het toch een tikkeltje meer zijn.

Voordat de Nederlandse vertaling op de markt verscheen, was ik de originele cover – die van de Engelse versie dus – al enkele keren in de winkel tegengekomen en telkens weer kon ik het niet laten om hem te bewonderen. Hij was zo mooi! Toen de Nederlandse cover werd voorgesteld was ik ergens een beetje teleurgesteld dat ze hier in een totaal andere richting gingen, maar hé… Hij glimt wel mooi! Helaas zit hier ook een nadeel aan… Om dit glimmende effect te bekomen wordt er eerst een glimmende folie op de cover aangebracht en daarover wordt dan nog een folie geplakt met de eigenlijke afbeelding op. Gevolg? Als je graag boeken meeneemt in je tas – zoals ik -, dan komt de folie in de hoekjes heel snel los. Vandaar dat ik mijn exemplaar al heb moeten voorzien van een stukje doorzichtige tape omdat anders de folie van de cover er binnen de kortste keren afligt.

Een beetje spijtig dus van de cover en de hier en daar stroeve vertaling, maar toch vind ik dit eerste deel van ‘Rebel in de woestijn’ geweldig. Ik ben zeer benieuwd hoe het verdergaat en daarmee is er dus ook al een plaatsje gereserveerd op mijn TBR voor de vervolgdelen in deze serie.

3 gedachten over “Book review: Rebel in de woestijn

1. Grappig hoe smaken kunnen verschillen, ik vond dit boek zo’n tegenvaller! Ik kon de wereld maar niet voor me zien, vond dat er veel te veel personages geïntroduceerd werden en ook de vertaling liet te wensen over.. Ik denk niet dat ik het vervolg ooit ga lezen..

Like

1. De vertaling was inderdaad wel stroef hier en daar, maar ik vond het best wel meevallen. Vooral het gegeven van de djinns spreekt me enorm aan 🙂
      Maar ja, het zou maar erg zijn dat we allemaal dezelfde smaak zouden hebben qua boeken. Dan zou de bib en boekenwinkel wel heel leeg zijn 😉

Geliked door 1 persoon

2. Wanneer je houdt van fantasieverhalen dan zal je zeker van dit boek smullen. Een fantastische wereld zet Alwyn Hamilton neer waar alles aan bod komt zowel liefde als avontuur.

De spanning wordt pagina per pagina opgebouwd. Een heel mysterieuze wereld wordt gecreëerd door Alwyn Hamilton waarin je wordt meegesleurd. Het boek is dan ook relatief eenvoudig te lezen en de auteur heeft een prettige schrijfstijl. Daarnaast speelt het verhaal zich af in de woestijn. De woestijnenwereld brengt veel bijzonder wezens met zich mee zoals djinns, ghouls, … deze magische elementen geven een bijzondere sfeer aan het verhaal.

Rebel in de woestijn is een origineel verhaal en goed doordacht. Daarnaast is de inhoud niet alleen formidabel maar ook het coverontwerp. Als lezer kom je voor een heleboel verassingen te staan, je zal je zeker niet vervelen. Dit boek is een aanrader voor iedereen die een magisch verhaal wilt lezen.

Geliked door 1 persoon