Book review: Bram en het Zoldermysterie

Uitgeverij: Stormsteen

Pagina’s: 263

Eerste deel van deze nieuwe jeugdserie

Genre: spannend jeugdboek

Mijn score: Score 4.5

‘Reis mee naar Brazilië, Noorwegen en China
De tienjarige Bram heeft het moeilijk: het huis waarin hij opgroeide is gesloopt, hij vindt nauwelijks aansluiting op school en tot overmaat van ramp moet hij ook nog eens verhuizen naar het grote landhuis van zijn opa en oma. Daar is het stil… en eng. Bram hoort vreemde geluiden op zolder. Als hij gaat kijken, is er niemand te zien. Maar als hij de volgende avond duidelijk iemand hoort lopen, gaat hij nog een keer kijken. Dan ontdekt hij de Zoldermystici, een club van zeer geheimzinnige mannen, die beweren via zolders de wereld over te kunnen reizen. Ze hebben Bram nodig voor hun plan: ontsnappen aan de zolders en de macht over de wereld overnemen. Als Bram weigert, wordt zijn zusje ontvoerd en natuurlijk geloven zijn ouders niet dat deze zoldermannen haar hebben meegenomen. Voordat hij het weet, belandt Bram in een hels avontuur.’ – flaptekst ‘Bram en het Zoldermysterie’

Wie heeft er als kind nu niet met oude dozen gespeeld? We bouwden er kastelen, kampen, vliegtuigen, ruimteschepen,… mee. Niets kon onze kinderlijke fantasie stoppen. Het feit dat Bram dus door de dozen op zolder naar de andere kant van de wereld kan reizen, is pure nostalgie en een leuk gevonden aspect. Ik zou bijna zelf terug de dozen op zolder onveilig willen maken.
Het verhaal leest erg vlot, zoals een jeugdboek hoort te zijn, en zit vol spannende wendingen waardoor je altijd wil blijven verder lezen. Je reist écht mee met Bram en door de beeldende beschrijvingen lijkt het soms alsof je vlak naast hem staat en recht in de lege ogen van de Zoldermystici kijkt.
Een hele leuke toevoeging vond ik de ingeboxte QR-codes die je via je telefoon doorlinken naar de plaatsen die Bram bezoekt. De link van old school papieren boeken met moderne technologie is niet alleen een plus om de jeugd aan het lezen te krijgen, maar geeft ze tevens leerrijke achtergrondinformatie. Het hele concept is dus leerzaam en bovendien leuk om mee bezig te zijn. Even nog een kleine tip voor de toekomstige lezers: voor degenen die niet juist weten hoe ze een QR-code moeten scannen, staat achteraan in het boek een korte handleiding met de nodige tips and tricks.
‘Bram en het Zoldermysterie’ is echt zo een boek dat je koopt voor je zusje, broertje, nichtje, neefje of je eigen kinderen en het uiteindelijk zelf leest. Want ja, het is een jeugdboek, maar zowel jong als oud kunnen genieten van Brams doldwaze avonturen. Ook in een klasbibliotheek zou dit nieuwe boek van Michael Reefs niet misstaan. De korte hoofdstukken en het vlotte taalgebruik leent zich perfect als een voorleesboek voor in de klas en met de QR-codes wordt het ook meteen een actief voorleesmoment voor de luisterraars.

In mijn boekenkast komt alvast zeker een exemplaar op de plank met mijn vroegere jeugdhelden zoals Roald Dahl en Marc de Bel. Ik had het nooit gedacht, maar mijn oude jeugdboeken die ik verslond als kind krijgen nu ik een twintiger ben toch nog concurrentie. Want ik kan stiekem niet wachten op het volgende avontuur van Bram en zijn vrienden en ook Michaels andere reeks, ‘De Bieb-bende’ klinkt steeds interessanter.

Benieuwd naar de andere recensies van dit geweldige boek? Spring dan in deblogtour dichtstbijzijnde doos en bezoek de blogs van mijn collega’s!