Book review: Het verborgen orakel

Uitgeverij: Van Goor

Pagina’s (in het Nederlands): 337

Originele titel (in het Engels): ‘The hidden oracle’

Eerste deel van ‘De beproevingen van Apollo’

Genre: Young Adult

Mijn score: Score 5

Wie mij een beetje kent, weet dat ik een voorliefde heb voor mythologie. Griekse mythologie in het bijzonder. Er is nu eenmaal een reden waarom de Griekse goden en godinnen ook in mijn boeken van ‘Muse Academy’ een grote rol spelen. Mijn grote voorbeeld op schrijversvlak is – naast J.K. Rowling natuurlijk – Rick Riordan. Al vanaf de ‘Percy Jackson’ reeks ben ik verslaafd aan zijn boeken. Ik ben dan ook trots om te zeggen dat er in mijn nieuwe boekenkasten een hele plank is gereserveerd voor zijn boeken. Vandaag bespreek ik het eerste deel uit één van zijn nieuwste series voor jullie die zich ook in het ‘Percy Jackson’ universum afspelen.

‘Hoe straf je een onsterfelijke? Door hem menselijk te maken.
Als de god Apollo zijn vader Zeus kwaad heeft gemaakt, wordt hij uit Olympus verbannen. Hij belandt als een gedesoriënteerde tiener in New York, zonder zijn goddelijke krachten. De 4000 jaar oude godheid moet zien te overleven in de moderne wereld, totdat hij een manier weet te vinden om weer in de gunst te komen bij Zeus. Maar Apollo heeft vele vijanden – goden, monsters en stervelingen die niets liever willen dan dat hij permanent wordt vernietigd. Apollo heeft zijn vrienden nodig om te overleven in de sterfelijke wereld en, hopelijk, op een dag zijn goddelijk krachten terug te krijgen. En wie kan hij beter om hulp vragen dan de halfgoden van Kamp Halfbloed?’ – flaptekst ‘Het verborgen orakel’ –

Apollo’s soloavontuur begint zo een beetje waar het laatste deel van ‘Helden van Olympus’ is geëindigd. Je leest dus best eerst de serie van ‘Percy Jackson en de Olympiërs’ gevolgd door de delen van ‘Helden van Olympus’ voordat je aan deze reeks begint. Tenzij je natuurlijk goed genoeg bekend bent met het ‘Percy Jackson’ fandom, dan bestaat de kans dat je de verwijzingen naar eerdere gebeurtenissen ook wel snapt.
Het eerste wat opvalt is dat de inleiding van elk hoofdstuk, compleet in Apollostijl, een haiku is. Deze zijn echt hilarisch al moet ik toegeven dat ze hier en daar een beetje stroef vertaald zijn. Mijn broer vindt ze zelfs zo grappig dat ik hem vaak voor mijn boekenkast betrap terwijl hij aan het bladeren is door het boek, gewoon om te kunnen lachen met deze gekke rijmpjes.
Over hilarisch gesproken, ik amuseerde me al volop met Apollo als god in de vorige boeken maar nu hij een mens is… Ik rolde bijna uit mijn bed van het lachen bij elke pagina die ik omsloeg. Zijn commentaren, zijn gedachten die zijn ego strelen, hoe hij reageert op doodnormale dingen, echt geweldig!
Nog een personage dat ik fantastisch vond was de titaan Rhea die wordt neergezet als een relaxte hippie die toch ook even haar steentje aan het redden van wereld wil bijdragen. Meg vond ik ook leuk, en niet alleen omdat haar naam één van mijn bijnamen is. Ze is stoer, niet snel bang en lijkt op de wereld gezet te zijn om Apollo zijn menselijke leven een hel te maken.
De verhaallijn zit trouwens vol met goed uitgewerkte personages, spannende twists en oude vrienden die je thuis doen voelen.
‘Het verborgen orakel’ past mooi binnen de al geschreven reeksen van ‘Percy Jackson en de Olympiërs’, ‘Helden van Olympus’ en zelfs ‘Magnus Chase en de goden van Asgard’. Het is een geweldig begin van een nieuwe Riordan reeks en leest als een trein. Zeker dus een aanrader om bij de feestdagen op je verlanglijstje te zetten mocht je hem nog niet in je boekenkast hebben.